Aanmaken Cliënten

Volgen

Cliënten in Legalsense zijn gebaseerd op contacten. Contacten kunnen echter ook een andere rol hebben: debiteur, contactpersoon, wederpartij, etc.). Een dossier is altijd gekoppeld aan één (hoofd)cliënt.

Dit artikel beschrijft hoe je een cliënt kunt toevoegen en hoe u deze kunt bewerken.

Toevoegen van een cliënt

Een cliënt kan op 2 manieren worden toegevoegd in Legalsense.

  1. Toevoegen van een nieuwe cliënt;
  2. nieuwe cliënt op basis van bestaand contact.

Om een cliënt toe te voegen klikt u op 'Nieuwe cliënt' of op ' basis van bestaand contact '. De optie op "basis van bestaand contact" is alleen te gebruiken als het contact al bestaat in Legalsense. De procedure om een cliënt toe te voegen via deze optie is hetzelfde als het toevoegen van een nieuwe cliënt maar heeft een klein verschil: U ziet eerst een scherm om het contact te selecteren. Als het contact geselecteerd is zijn de verdere stappen gelijk aan de procedure van het toevoegen van een nieuwe cliënt.

Als u klikt op ' op basis van nieuw contact ' ziet u onderstaand scherm:

 

Als het contact geselecteerd is, klikt op ' Nieuwe cliënt '.

Een nieuw scherm met stap 1 wordt nu geopend zodat u de contactinformatie, debiteureninformatie en overige contactgegevens kunt invullen:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden. We raden aan om de contactgegevens zo volledig mogelijk in te vullen. Dit kan later handig zijn voor o.a. de conflict check en het raadplegen van debiteureninformatie.

Als u klaar bent met het invullen van de informatie, klkt u op " Volgende ":

Dit leidt tot  Stap 2 in het aanmaken van een nieuwe cliënt. In dit scherm kunt u de relevante cliëntinformatie invullen:

Ook hier: De velden gemarkeerd met een * zijn verplicht. In het datumveld voert u de datum in dat u voor de cliënt bent gaan werken. 

Na het invullen van de informatie, klikt u op " Volgende ":

U komt nu bij Stap 3 en dat is het invullen van de tariefinformatie:

U kunt hier kiezen of de nieuwe cliënt wel of niet declarabel is. De standaard waarde is " Declarabel ". De standaard valuta is ingesteld op EUR en het percentage kantoorkosten is standaard ingesteld op het percentage wat is ingesteld bij de standaard kantoorinstellingen. Als u een afwijkend percentage voor deze cliënt wilt hanteren kunt u dat hier opgeven. Hetzelfde geld voor het kortingspercentage.

Als u een nieuwe cliënt toevoegt, dient u het tariefschema te kiezen wat toepasbaar is voor deze cliënt. Welk tariefschema u selecteert is afhankelijk wat u met de cliënt afgesproken heeft en welke tariefschema's er in uw omgeving beschikbaar zijn. De standaardwaarde is "Uurtarief per gebruiker, zekere verrichtingen apart". U heeft hier tevens de mogelijkheid om uurtarieven op te geven die afwijken van het standaard uurtarief wat bij de gebruiker ingesteld is.

Meer informatie over tariefschema's kunt u hier terugvinden.

Na het invullen van alle informatie, heeft u 2 opties:

  1. Cliënt opslaan (" Opslaan" )
  2. Cliënt opslaan en een nieuw dossier toevoegen ( " Opslaan en nieuw dossier " )

Cliënt opslaan

Hiermee slaat u de cliënt in Legalsense op.

Cliënt opslaan en een nieuw dossier toevoegen

Met deze optie wordt de cliënt opgeslagen maar kunt u ook meteen beginnen met het toevoegen van een nieuw dossier voor deze cliënt. Voor meer informatie over het toevoegen van dossiers, klikt u hier.

Wijzigen van een cliënt

Om een cliënt te wijzigen, ga naar ' Cliënten ' en selecteer de cliënt die u wilt wijzigen:

 

U kunt hier 3 onderdelen van de cliënt wijzigen:

 

  1. Cliënt informatie;
  2. Contact informatie;
  3. Prijs informatie

 

 

Cliënt informatie

U kunt hier de cliënt informatie wijzigen. Dit opent stap 2 van het toevoegen van een nieuwe cliënt:

Contact informatie

U kunt hier de contact informatie van de cliënt wijzigen:

Tariefinformatie

Als u hier op bewerken klikt, kunt u de tariefinformatie van de cliënt aanpassen:

 

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Zendesk